Miten muuttaa negatiivinen ajatusmalli positiiviseksi?

      Kommentit pois päältä artikkelissa Miten muuttaa negatiivinen ajatusmalli positiiviseksi?

Miten sinä ajattelet itsestäsi? Annatko itsellesi kehuja vai mollaatko itseäsi? Ulkonäöstä, (vähäisestä tai päinvastoin liiallisesta) älystä, osaamisesta, käyttäytymisestä, ruuasta, mitä syöt, harrastuksista tai harrastamattomuudesta, rahasta, joka on pankkitilillä tai säästöpossussa, kodista, terveydestä, …?

Olisiko ehkä aika lopettaa tällainen negatiivinen suhtautuminen itseesi? Aijaa, että miten?

Dr Dain Heer, Access Consciousnessin yksi kehittäjistä, puhuu Fox News:in haastattelussa seitsemästä askeleesta negatiivisen ajatusmallin lopettamiseksi:

  1. Aika usein me herkkinä ihmisinä omimme toisten ihmisten tunteet ja ajatukset. Jos alat arvostelemaan itseäsi, niin kysy itseltäsi, onko kyseessä sinun tunteesi tai sinun ajatuksesi?
  2. Kysy itseltäsi: ”Mikä on se, mikä on minussa oikein ja mitä en ymmärrä?”. Se kysymys antaa sinulle mahdollisuuden tulla pois sellaisesta itsensä arvostelusta, missä luulet, että kaikki sinussa on väärin, ja löytää niitä asioita, jotka ovat sinussa oikein.
  3. Se, mihin uskot, luo tulevaisuutesi. Kannattaa siis tarkistaa, mihin sinä uskot. Silloin pystyt myös muuttamaan näitä uskomuksia.
  4. Ymmärrä, että olet toisenlainen ja se on ihan OK. Auttaako sinua, jos haluat olla juuri samanlainen (kaikessa) kuin naapurisi tai ystäväsi?
  5. Vietä aikaa iloisten ihmisten parissa, jotta tulisit iloisemmaksi, sillä sinusta tulee juuri sellainen, millaisten ihmisten kanssa vietät aikaa. Millaiseksi haluaisit muuttua? Vihaiseksi, surulliseksi tai iloiseksi?
    positiivinen
  6. Liiku! Tiesitkö, että liikunta lisää endorfiineja (niitä onnen hormooneja)?
  7. Ole kiitollinen! Myös pienistä asioista kuten auringon nousu tai maukas kupillinen teetä.
Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail