Ohjeita stressittömään lomaan

Onko sinullakin kalenteri täynnä kaikenlaisia suunnitelmia joilla voisit täyttää joululomaasi: reissuja, kissanristiäisiä, remonttia, koulutuksia ynnä muuta, mihin muuten ei vain ole aikaa?

Loman jälkeen sitten ihmettelet, minkä vuoksi olet niin mielettömän väsynyt. Pitäisihän loman antaa paljon energiaa!

Mitä jos antaisit itsellesi luvan ottaa rauhallisemmin? Mitä jos kuuntelisit kehosi tarpeita ja toiveita?

Me kaikki olemme erilaisia. Jotkut meistä saavat energiaa siitä, että ovat yksin luonnossa...jopa päiväkausia. Toisille se voi aiheuttaa stressiä. Jotkut meistä saavat energiaa väenpaljoudesta ja isoista juhlista. Toisille nämä voivat aiheuttaa stressiä. Jotkut meistä saavat energiaa siitä, että istuvat koko loman nenä kiinni kirjoissa. Toisille se voi aiheuttaa stressiä. Jotkut meistä saavat energiaa siitä, että urheilevat ja kilpailevat joka päivä. Toisille se voi aiheuttaa stressiä. 

Mitä jos tekisit (ainakin sen loman aikana) vain sitä, mikä sopii sinulle ja kehollesi?


Tiedätkö, mikä sopii sinulle ja kehollesi?

Kehomme puhuu kanssamme, jos osaamme kiinnittää siihen huomiota. 

Kehosi on tyytyväinen, jos

  • tunnet kehossasi keveyttä 
  • olet iloinen 
  • olet innostunut 
  • olet rentoutunut.

Kehosi ei ole tyytyväinen, jos

  • tunnet kehossa outoa raskasta tunnetta 
  • olet huonotuulinen 
  • olet ärtynyt.

Kannattaa ottaa huomioon sekin, että kehomme tykkäävät vaihtelusta. Ja vaikka keho tykkäisi tietystä jutusta, niin voi tulla hetki, kun se haluaisi jotakin muuta.


Mitä voisit tehdä ja mikä helpottaisi stressiä ja antaisi sinulle riittävästi energiaa myös kevääseen?

 

Mene luontoon!

Monet tieteelliset tutkimukset ovat osoittaneet, että luonto vähentää stressiä. Mitä jos voisit ottaa kaiken hyödyn irti Suomen luonnosta? Jos et pääse jostakin syystä villiin luontoon, niin löydät luonnon myös keskeltä kaupunkia. Tai voit luoda oman pienen luontosaarekkeen kukkaruukkuineen myös kotiisi. 

Mitä jos puun halaaminen ja kasveille puhuminen on juuri se, mitä tarvitset stressitasosi vähentämiseksi?

 

Liiku!

Tiesitkö, että urheilu ja liikkuminen auttaa nostamaan mielialaa ja vähentämään ahdistusta ja masennusta?

Millaisesta liikunnasta sinä tykkäät?

  • kävely
  • hiihtäminen
  • patikointi
  • kuntosaliharjoittelu
  • tanssiminen
  • uinti
  • jooga
  • taiji

Tässä vain muutama esimerkki.

Voit kokeilla erilaisia liikunnan tyylejä ja katsoa, tykkääkö kehosi niistä. 

Ja kun olet väsynyt tai stressissä, voit kysyä keholtasi, millaista liikuntaa se haluaisi. Kysy ja seuraa sitten, mikä näistä vaihtoehtoista innostaa.

 

Ole kiitollinen!

Oletko huomannut, mitä hyvää elämässäsi on? Ehkä kaikki ne jutut, jossa  olet hyvä tai kaikki ne mahtavat muistot, joita sinulla on, tai ihanat ihmiset, jotka ovat elämässäsi tukemassa sinua? Sitä kutsutaan kiitollisuuden harjoittamiseksi.

Kiitollisuutta on tutkittu todella paljon. Kiitollisuuden harjoittaminen auttaa vähentämään stressiä. Lisäksi se tukee hyvinvointiasi, nostaa mielialaa ja auttaa selviytymään vaikeuksista. 

Miten pystyisit harjoittelemaan kiitollisuutta? Helpoin tapa on kirjoittaa illalla 3, 5 tai 10 päivällä tapahtunutta juttua, joista olet kiitollinen. Se voi olla kokemus, tapahtuma, henkilö elämässäsi, paikka jossa kävit tai jonkinlainen saavutus. On huomattu, että mitä tarkemmin kirjoitat, sitä syvempi kiitollisuuden tunne siitä kumpuaa.

 

Mitä jos voisit nyt nauttia stressittömästä lomasta ja joulusta? 


***

Kuva: Joanna Kosinska Unsplash:ista

Milloin viimeksi heräsit aamulla innostuneena siitä, että...

  • ...hallitset elämääsi?
  • ...olet täynnä energiaa?
  • ...nukuit hyvin?
  • ...uusi työpäivä alkaa?
  • ...sait unissasi mahtavan idean?
  • ...koko elämäsi tuntuu sujuvan?

Tule mukaan maksuttomaan kiitollisuushaasteeseen ja lisää stressaantuneeseen elämääsi valoa. Ei ainoastaan valoa tunnelin päähän, vaan tuoden loistoa ja kirkkautta jokaiseen päivään.

Tule! Pääset mukaan MAKSUTTOMAAN seitsemän päivän kiitollisuuden haasteeseen tästä linkistä!

Posted in Hyvinvointi and tagged , , , , .