Millaiset ovat yleiset stressi oireet ja miten stressi vaikuttaa terveyteen

Stressi voi vaikuttaa meidän terveyteen hyvin monella tavalla. Stressi oireet voivat olla henkisiä (esimerkiksi masennus ja liiallinen jännittäminen), fyysisiä (esimerkiksi jatkuva väsymys ja pyörryttävä tunne) sekä toiminnallisuuteen että käytökseen vaikuttavia oireita (esimerkiksi unettomuus, painon tahaton nousu tai lasku). Löydät tästä artikkelista yleiset stressi oireet. Niitä on jopa 50!

Tarjoan sinulle myös 5 helppoa tapaa, miten voit vähentää stressin tasoa ja hallita stressiä.

Mikä on stressi?

EU: n työmarkkinaosapuolten vuonna 2004 tekemä sopimus kuvaa stressiä seuraavasti:

Stressi on tilanne, johon liittyy fyysisiä, psyykkisiä tai sosiaalisia vaikutuksia tai toimintahäiriöitä ja tämä johtuu siitä, että yksilöt eivät tunne pystyvänsä täyttämään heille asetettuja vaatimuksia tai odotuksia.

Euroopan komission valmistelemassa ohjeistuksessa työhön liittyvää stressiä määritellään seuraavasti:

tunne-, kognitiivinen, käyttäytymis- ja psykologinen reaktio työn, työympäristön ja työorganisaatioiden vastenmielisiin ja haitallisiin puoliin. Se on tilanne, jolle on ominaista voimakas kiihtymys ja ahdinko sekä usein myös ei selviytymisen tunteet.

Tiesitkö, että Yhdistyneiden Kansakuntien raportissa vuodelta 1992 stressi nimettiin 1900-luvun sairaudeksi, ja muutamaa vuotta myöhemmin maailman terveysjärjestö WHO totesi, että siitä on tullut maailmanlaajuinen epidemia? Tilanne ei ole juuri muuttunut tuosta ajasta.

Stressin vaikutukset

Stressi vaikuttaa elämään monin eri tavoin. Usein ei edes ymmärretä, että osa tunteistamme ja käytöksestämme johtuvat stressistä. Olisitko uskonut, että vihaisuus, ärtymys, turhautuminen ja syyllisyyden tunne ovat yleisiä stressin oireita? Samoin kuin vähentynyt tuottavuus töissä, hajamielisyys, päätöksentekovaikeudet ja kommunikaatio-ongelmat? Vaikka sitä on vaikeaa uskoa, asia on kuitenkin näin. Voisitko kuvitella, kuinka iso vaikutus stressillä on työilmapiiriin? Pitää myös huomioida, että sellaiset tunteet ovat ihan kuin virus, jonka tuloksena koko yritys voi saada tartunnan vihasta, turhautumisesta ja ärtymyksestä. Miten tämä kaikki vaikuttaa yrityksen tehokkuuteen? Ainakaan se ei nosta sitä.

Vuonna 2008 julkaistussa Suomen työelämän laadun tutkimuksessa kävi ilmi, että eniten kärsimät stressi oireet ovat univaikeudet, väsymys, apatia, energian puute ja päänsärky.

Kun elämään kertyy stressiä, muuttuvat fyysiset “pikkuvaivat” kuten päänsärky ja rintakipu suhteellisen merkityksettömiksi verrattuna muihin stressiin liittyviin sairauksiin kuten masennukseen, nivelreumaan, aivoinfarktiin tai syöpään.

On vaikea löytää mitään sairautta, johon stressi ei vaikuttaisi negatiivisesti, tai kehonosaa, johon se ei vaikuttaisi lainkaan.
The American Institute of Stress

En ole ollenkaan muuttamassa sinua luulosairaaksi, mutta saattaisi olla viisasta tarkistaa listasta yleiset henkiset, fyysiset, toiminnalliset ja käytökselliset stressi oireet. Mitä aikaisemmin pystyt hoitamaan stressisi, sitä vähemmän se vaikuttaa terveyteesi ja koko elämääsi. Onhan hyvä terveys yksi tärkeimmistä tavoitteista.

Stressi oireet

Täältä löydät 50 yleistä stressin oiretta.

stressi oireet

Henkiset stressin oireet:

1. Yhtäkkiset paniikkikohtaukset
2. Liiallinen ahdistuneisuus, huoli, syyllisyys, jännittäminen
3. Ärtyneisyys, vihaisuus
4. Masennus, toistuvat ja voimakkaat mielialanvaihtelut
5. Ylikuormittuneisuuden tai musertuneisuuden tunteet
6. Toistuvat itkukohtaukset tai itsetuhoiset ajatukset
7. Yksinäisyyden tai arvottomuuden tunne
8. Turhautuneisuus

Stressin fyysiset oireet:

1. Toistuva päänsärky, leukojen kiristely tai kipu
2. Hampaiden kirskuttaminen
3. Vapina käsissä ja huulissa
4. Niska- ja selkäkivut, lihaskouristukset
5. Pyörryttävä tunne
6. Korvien soiminen, suhina tai poksuminen
7. Toistuva punastuminen ja hikoilu
8. Kylmät tai hikiset kädet tai jalat
9. Suun kuivuus, ongelmat nielemisessä
10. Toistuvat vilustumiset, tulehdukset, herpesrakkulat
11. Ihottumat, kutina, iho “kananlihalla”
12. Selittämättömät ja toistuvat allergiset kohtaukset
13. Närästys, vatsakivut, pahoinvointi
14. Liiallinen röyhtäily, ilmavaivat
15. Ummetus, ripuli, suoliston hallinnan pettäminen
16. Hengitysvaikeudet, toistuva huokailu
17. Rintakivut, sydämentykytys, kiihtynyt pulssi
18. Jatkuva tarve virtsata
19. Jatkuva väsyneisyys, heikotus, voimattomuus

Toiminnalliset ja käytökselliset stressin oireet:

1. Änkytys
2. Seksuaalisen halun/kyvykkyyden vähentyminen
3. Lisääntynyt tai vähentynyt ruokahalu
4. Unettomuus, painajaiset, häiritsevät unet
5. Keskittymisvaikeudet
6. Vaikeutunut uuden tiedon omaksuminen
7. Unohtelu, hajamielisyys, hämmentyneisyys
8. Päätöksentekovaikeudet
9. Kiinnostuksen väheneminen ulkonäköön ja täsmällisyyteen
10. Levoton liikahtelu
11. Ylireagoiminen ärsytykseen
12. Lisääntynyt pienten onnettomuuksien määrä
13. Pakkomielteinen tai pakonomainen toiminta
14. Vähentynyt työtehokkuus
15. Valehtelu ja tekosyiden esittäminen huonosti tehdyn työn salaamiseksi
16. Nopeutunut tai mumiseva puhe
17. Liiallinen salailu tai epäilevyys
18. Kommunikaatiovaikeudet
19. Syrjäänvetäytyvyys ja erakoituminen
20. Ei-reseptilääkkeiden yleistynyt käyttö
21. Painon tahaton nousu tai lasku
22. Lisääntynyt tupakointi, ja alkoholin tai huumeiden käyttö
23. Liiallinen uhkapelaaminen tai impulssiostoksien tekeminen

Stressin hoito

Jos tunnistit itselläsi olevan monta listalla mainittua oiretta, suosittelen ottamaan yhteyden lääkäriin.

Jotta saisit heti apua stressiisi, tarjoan sinulle 5 helppoa ja nopeaa tapaa, joilla pystyt vähentämään stressitasoasi vaikka heti:

1. Hengitä syvään

Syvä hengitys auttaa kehoa rentotumaan.

2. Naura

Nauru vähentää stressiä huomattavasti.

3. Liiku (tanssi, kävele, juokse yms.)

Liikkuminen vapauttaa aivoissasi hyvänolon hormonin nimeltä endorfiini, joka auttaa sinua tuntemaan itsesi vähemmän stressaantuneeksi.

4. Ota päiväunet

Päiväunet laskevat stressiin liittyvän kortisoli-hormonin tasoja elimistössä.

5. Kuuntele rauhoittavaa musiikkia

Musiikin kuunteleminen laskee verenpainettasi.

 

Lue myös artikkeli siitä miten voit nauttia elämästä.

 

Lähde:
Eurofound
The American Institute of Stress

 

P.S. Tämä artikkeli julkaistiin ensimmäistä kerta 22. marraskuuta 2016 tuulipaaksi.com -sivuilla. Tämän kotisivun uudelleen organisoinnin vuoksi olen artikkeliä muokannut ja julkaissut sen nyt onnenportti.fi – sivustolla.

 

***

Kuva: Carolina Heza Unsplash:ista

Lataa itselle ilmainen "Iloisemman elämän työkirja":

ILOISEMMAN ELÄMÄN TYÖKIRJA

Työkirjasta löydät 7 helppoa työkalua onnellisen elämän saavuttamiseksi.
Posted in Hyvinvointi and tagged , , , , , , , , , , .